«Чи
подумали ви про дітей?» - запитуємо ми батьків, що розлучаються.
«Чи
подумали ви про дітей?» - запитуємо ми вихователів, вчителів, що проводять
«заходи» для власного самоствердження. «Чи думаю я про дітей?» - запитання із
запитань, яке повинно виникати у педагога, перш ніж він починає справу, якою б
хорошою і доброю вона не здавалася на перший погляд.
Кожен творчий педагог завжди шукає ті форми організації освітнього процесу, які є ефективними саме для тих дітей, із якими він працює зараз. Безперечно, цей пошук сприяє розробці, апробації та впровадженню у практику роботи інноваційних технологій, які є гвинтиками у досить складному механізмі, який носить назву «освітній процес».Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні є формування освіченої творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я, підходити до цього процесу потрібно дуже і дуже виважено і обережно.
Педагогіка трактує
інновації, як результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень
різноманітних педагогічних проблем, прямим продуктом якого можуть бути нові
навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми та методи виховання,
нестандартні підходи в управлінні освітнім процесом. Важливим продуктом
педагогічних інновацій є зростання майстерності педагога, рівня його культури,
мислення, світогляду. Тому кожний небайдужий до справи працівник освітянської
ниви намагається проаналізувати свій внесок у процес виховання. Ми маємо
пробудити в своїх маленьких вихованців інтерес до знань, любов до навчання.
Саме тому так багато важить доброзичлива атмосфера в педагогічному колективі,
взаємний обмін думками, проблемами, досвідом, найменшими знахідками у роботі з
дітьми. Запорука гармонійного розвитку дитини – створення належного
розвивального середовища. Забезпечення просторого світлого інтер’єру, ігрового
реквізиту у достатній кількості – зручно розмістити його, дають змогу дитині
займатися тим, що хочеться – гратися разом здрузями, почитати, помалювати, а то
й усамітнитися в спеціально обладнаних для цього куточках. Отже, щоб виховати у
дошкільника свідоме ставлення до світу, його треба спочатку навчити бачити,
відчувати, роздивлятися, віднаходити, порівнювати, аналізувати, а потім
розуміти сенс і цінність світу. Пам’ятаймо: перше враження від сприйнятого у
дитинстві залишає незабутній слід у свідомості на все життя, а здатність
розуміти й приймати його моральні
основи слугуватиме підґрунтям для подальшого особистісного становлення.
Важлива роль належить
особистісному підходу до дітей, це складна теоретична і практична проблема. Її
складність зумовлена перш завсетією обставиною, що особистість є чи не
найскладнішим утворенням у світі. Існує тільки один спосіб реалізувати
особистісний підхід у навчанні – зробити навчання сферою самоствердження
особистості.
Так сталося, що коли я почала
працювати, то не вибирала свідомо жодної з методик. Проте в процесі роботи
методика Марії Монтессорі виявилась для мене ближчою. Вона теж є моделлю
особистісного орієнтованого підходу до навчання і виховання. В її основі лежить
ідеяпро те, що кожна дитина, з її можливостями , потребами, системою стосунків
проходить свій індивідуальний шлях розвитку, і діти дошкільного віку мають
певні етапи. З двох-чотирьох років дитина вимагає точного виконання всіх
церемоній. І якщо дитину в цьому віці привчити до порядку, то це залишиться на
все життя. Дітям трьох-чотирьох років подобається писати, а з чотирьох до п’яти
- ці дітки люблять «читати». Тільки до
шести років діти "вбирають" у себе запахи , кольори, звуки.
Яким покажуть дитині світ дорослі в
цьому віці, таким вона і сприйматиме його на слух, на зір, на запах. І в шість
років дитина виходить із власного світу і перетворюється на активного
дослідника довкілля і людей.
Таким
чином, спираючись на праці Марії Монтессорі, а також на власний досвід роботи з
дошкільнятами, я вважаю, що
- виховання повинно бути вільним;
- виховання
повинно бути індивідуальним;
- виховання повинно спиратись на дані спостережень за
дитиною.
Якщо вірити природі дитини, якщо
прагнути вилучити будь-який авторитарний тиск на людину, яка формується, якщо
орієнтуватись на ідеал вільної, самостійної, активної особистості, якщо
враховувати, що усе життя дитини - від народження до громадської зрілості - є
розвиток її незалежності і самостійності, то успіх не забариться, і маленька
людина виросте не затурканою і боязливою особою, а вільною, незалежною, вона
стане особистістю. І все, до чого пригорнулося серце людини в дитинстві,
залишиться з нею назавжди - так вважаю я.
Місток,
який прокладає дошкілля до шкільного життя називається особистісним
потенціалом. Я переконана, якщо в дошкільному дитинстві нам вдасться побудувати
цей місток, він забезпечить малюкові спокійний перехід до невідомої царини під
назвою школа.
Немає коментарів:
Дописати коментар